Прочетен: 2455 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 04.04.2014 12:40
Следствие на изменилите се пазарни условия и продължаващото падане на потребителското търсене, съществено нараства необходимостта от едно систематично планиране. Практиката показва, че в планирането до голяма степен е заложен успехът или провала на една фирма. Всички фирми независимо от големината си се нуждаят от планиране за да могат да оцелеят. Бизнес планирането е процес, включващ създаването на мисия или цел на фирмата, както и определяне на стратегии, които ще се използват за постигането на тези цели и мисия.
Поддържането на търсенето се е превърнало в „мисията невъзможна”, затова плановите дейности в предприятието трябва да започнат преди навлизането на пазара. Има няколко етапа в развитието на един бизнес, като процесът на бизнес планиране е основна задача.
Стартирането на нова компания включва изпълнението на най-малко елементарен бизнес план, определящ- целите на фирмата, дейността която ще развива, основната вътрешна структура и външна среда в която ще развива дейността си. Всеки бизнес план изисква изследване, внимателна оценка на всички известни фактори, както и преценяване на потенциала и резултатите от различните възможности, които съществуват в дружеството. Основната задача на бизнес планирането е да даде яснота на външните кредитори (банки, акционери, други) и да подпомогне предприемача в преценката му при започване на нов бизнес, въвеждане на нови продукти или чрез предобиване на конкуренти.)
За да определим целите трябва да съберем обща информация за фирмата, която да съдържа: име, седалище и регистрация. Задължително да бъде определен предмета на дейност с кратка история на финансовото състояние на вече действащата фирма.
Ефективното управление винаги се стреми да постига целите си, макар че в повечето случаи се появяват препятствия. Те могат да са най-различни и често оказват голямо влияние. Причина за по-трудното реализиране на планирането може да е организационната култура на фирмата. Често тя е голям „+” или голям „-” що се отнася до постигане на целите.
В процеса на фирменото планиране се изготвя финансов план, който осигурява представа относно движението на активите и пасивите, както и дава прогноза за тяхното развитие.
За да изготвим финансов план предварително трябва да сме изготвили база от данни (например баланс на фирмата, отчет на приходите и разходите). От тези данни ние можем да изчислим: какъв е финансовия резултат и с какви темпове си възвръщаме капитала (показател за рентабилност), каква е възможността на предприятието да обслужва краткосрочните си заеми с наличните активи (показател за ликвидност), каква е финансовата независимост на предприятието (показатели за финансова автономност), дали ефективно се управлява оборотния капитал (показател за обръщаемост). Резултатите обобщаваме в таблица на плановия баланс на фирмата.